Четвер, 28.03.2024, 17:28
Веселівська гімназія
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мои статьи [9]
Міні-чат
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 121
Статистика
 Каталог статей
Головна » Статті » Мои статьи

Творча розробка Міронової Т.А.

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

                                               Конфуцій

                Реформування середньої освіти і ті вимоги, що ставляться до випускників, повинні докорінно змінити навчальні методики. Сьогодні намітився перехід від авторитарної педагогіки до гуманістичного розвитку особистості, від накопичення знань до вміння оперувати  знаннями, від «одноразової» освіти до безперервної, від поточної організації навчання до індивідуальної.

                Одним з генеральних завдань реформування освіти в Україні є підготовка освіченої творчої особистості, формування її фізичного і морального здоров’я. Розв’язання цієї проблеми передбачає психолого – педагогічне обґрунтування змісту і методів навчально – виховного процесу, який скеровано на розвиток особистості учня. У зв’язку з цим педагоги відчувають потребу у введені таких методик, які б допомогли реалізації особистісного підходу до дитини.

                Сьогодні вже неможливо викладати предмети традиційно: у центрі навчального процесу знаходиться вчитель, учні слухають пояснення, виконують завдання. Введення в школі інтерактивних методик дає можливість докорінно змінити ставлення до об’єкта  навчання. Підхід до учня, який знаходиться в центрі процесу навчання, базований на повазі до його думки, на спонуканні до активності, на заохоченні до творчості. Він полягає, насамперед, у підвищенні навчально-виховної ефективності занять,умінь й навичок. Цей підхід має назву «навчання за методом участі» або інтерактивне навчання, коли створюється можливість обговорення кожної проблеми, доведення, аргументування власного погляду.

                Суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.

                Поняття «інтерактив» тлумачиться як «взаємодія». Виходячи з цього, інтерактивне навчання – це перш за все діалогове навчання, вході якого здійснюється взаємодія вчителя й учня, що «робить всіх учасників процесу суб’єктами». У процесі інтерактивного навчання вчитель виступає в ролі організатора, лідера групи учнів, про що свого часу говорив відомий педагог П.П.Блонський: «Вчитель – лише співробітник, помічник і керівник дитини у власній праці дитини.

                Застосовуючи інтерактивні форми роботи, вчитель ставить перед собою мету, сподівається на певний результат.

Сучасні підходи до організації навчання

                Сучасний школяр досить невиразно уявляє межі своєї інформативності, а межі пізнання наук зовсім йому невідомі. Звідкіля ж тоді взятися допитливості, без – якої будь – яке навчання лише виховання виконавців. Головне надбання школи – це не сума вкладених у голову відповідей на стандартний перелік питань. Виправданим і привабливим видом жадібності можна назвати жагу пізнання і саморозвитку. Щоб знання перетворювалися на інструментарій, учень має з ним працювати. Поки вивчення і повторення здійснюється в режимі заучування, поки перевіркою знань вважається відповідь – переказ, школа працює на 90% даремно. Що означає працювати зі знаннями? Це означає їх застосовувати, шукати умови на межі придатності, перетворювати, розширювати і доповнювати, знаходячи нові зв’язки та співвідношення, розглядати в різних моделях і контекстах.

                Основним підходом до організації систем навчання у сучасній школі залишається класно – урочна система, за якої провідною формою організації навчальної роботи є урок. Можна виділити три основні моделі навчання: пасивну, активну і інтерактивну. Суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учасників. Його організація передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє глибокому розумінню навчального матеріалу, формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва взаємодії, розвиває мислення і мовлення, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.

                Залежно від мети та форми організації навчальної діяльності учнів, інтерактивні технології можна розподілити на чотири групи:

·                    Інтерактивні технології кооперативного навчання;

·                    Інтерактивні технології колективно – групового навчання;

·                    Технології ситуативного моделювання;

·                    Технології опрацювання дискусійних питань.

 

Технології кооперативного навчання

Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, вмінь і навичок. Це може відбутися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу на уроці засвоєння нових знань замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально – узагальнюючого уроку.

                Робота в малих групах – більшість завдань виконуються в малих групах або парах. Ця форма організації корисна для формування навичок участі в дискусії. Більшості учнів легше висловлюватися в невеличкій групі, до того ж цей метод дає можливість заощадити час , бо відпадає потреба вислуховувати кожну дитину у великій групі. Заняття в малих групах дає змогу учням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Дискусії малими групами стимулюють до думки інших. Об’єднувати учнів у групи можна різними способами:

1.                  Роздати дітям геометричні фігури;

2.                  Розділити за порами року;

3.                  Розділити за кольором розданих матеріалів.

Як організувати роботу?

Об’єднайте учнів у групи. Почніть із груп, що складаються з трьох учнів.П2ять – шість учасників – це оптимальна верхня межа для проведення обговорення в малій групі.

                Повідомте учнів про ролі, які вони мають розподілити між собою під час групової роботи

Спікер: зачитує завдання групі, організовує порядок виконання, пропонує учасникам висловитися по черзі, підбиває підсумки роботи, визначає відповідача.

Секретар:веде записи результатів роботи.

Посередник:стежить за часом, заохочує групу до роботи.

Доповідач:чітко висловлює думку групи.

Вчитель: повинен поставити кожній групі конкретне завдання і дати чітку інструкцію щодо організації групової роботи.

Карусель

Цю технологію застосовують:

-                      Для збирання інформації з повної теми;

-                     Для інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань;

-                     Для розвитку вмінь аргументувати власну позицію

Як організувати карусель?

Розставте стільці для учнів у два кола. Учні,які сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центра, а ті, які сидять у зовнішньому – обличчям до них. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого.

                Внутрішнє коло нерухоме,зовнішнє рухливе:за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець праворуч і опиняються перед новим партнером. Мета: пройти все коло, виконуючі поставлене завдання.

Акваріум

                Ще один варіант кооперативного навчання, що є формою діяльності учнів у малих групах.

Як організувати акваріум?

                Слід об’єднати учнів у групи по 4-6 учнів і запропонувати їм ознайомитися із завданнями.

                Одна із груп сідає в центрі класу. Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії

                Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу із завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Групі пропонується впроголос упродовж 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв’язання проблемної ситуації. Учні, які перебувають у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у перебіг обговорення

                По завершенні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а учитель ставить класу запитання:

·                    Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?

·                    Чи була ця думка достатньо аргументованою , доведеною?

Така бесіда може тривати 2-3 хвилини. Після цього місце в «акваріумі» займає група, котра обговорює наступну ситуацію.

                Наприкінці вчитель має обговорити з учнями перебіг групової роботи, прокоментувати міру оволодіння навичками дискусії в малих групах.

2. Технології колективно – групового навчання

                О цієї групи входять інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну роботу всього класу.

 

 

 

 

 

«Мозковий штурм»

                Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок усіх учасників, допомагає знаходити кілька рівень з конкретної теми.

                Вчитель на уроці називає проблему, яку треба розв’язати, та запрошує учнів взяти участь в її обговоренні шляхом колективного обдумування – «мозковий штурм»,який організовується за такими етапами:

1.                  Обрану проблему записують на дошці або на папері, щоб під час роботи цей запис був перед очима.

2.                  Всі учасники пропонують ідеї щодо ров»язання висунутої проблеми.

3.                  Ідеї записують на дошці.

4.                  Після того як майже всі ідеї зібрано,їх групують, аналізують, розвивають групою

5.                  Вибирають ті ідеї,на думку групи, допоможуть у розв’язанні поставленої проблеми

Під час «мозкового штурму» найбільш ефективними правилами поведінки є такі:

·                    Намагатися зібрати якомога більше ідей щодо розв’язання задач або проблеми;

·                    Слід примусити працювати уяву учнів, не відкидаючи жодної ідеї;

·                    Можна подавати кілька ідей або розвивати ідеї інших;

·                    Не можна обговорювати і критикувати ідеї інших, давати їм оцінку.

Робота у великій групі (з усім класом) – навчальний метод, коли вся група обговорює ідеї чи події, що стосуються певної теми. Дуже важливо на уроках залучати до роботи всіх учнів. У цьому випадку допомагає такий метод, як «мікрофон». Учні по черзі імітують «говоріння в мікрофон». Інші діти не можуть говорити, вигукувати з місця, право говорити належить тільки тому, в кого символічний мікрофон.

                Цей метод надає учням можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим. Робота організовується таким чином:

Ø    Повідомивши тему та мету уроку,роздати учням картки із завданням – інформацією,яку вони повинні засвоїти;

Ø    Якщо учням щось не зрозуміло,то вони можуть звернутися до вчителя;

Ø    Учні,підготувавшись до передачі своєї інформації, ознайомлюють зі своєю інформацією однокласників;

Ø    Після передачі всієї інформації учні розповідають, про що вони дізналися від інших.

Ажурна пилка

                Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом,щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитися,навчаючи.

Під час роботи за допомогою «ажурна пилка» учні повинні бути готовими працювати в різних групах.

1.                  Спочатку учень працюватиме в «домашній» групі.

2.                  Потім він в іншій групі буде виступати в ролі експерта з питання, над яким він працював в «домашній групі» та отримає інформацію від представників інших груп.

3.                  В останній частині заняття учень знову повертається в свою »домашню» групу, для того щоб поділитися тією інформацією,яку йому надали учасники інших груп.

«Домашні» групи

Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює цей матеріал.

«Експертні» групи

Після того як учитель об’єднав учнів у нові групи, вони стають експертами з тієї теми, що вивчається в їх «домашній» групі.

3.Технології ситуативного моделювання

                Модель навчання у грі – це побудова навчального процесу за допомогою включення учня у гру.

 

 

Як правило, ігрова модель навчання має чотири етапи:

1)                  Орієнтація(введення учнів у тему, ознайомлення з правилами гри, загальний огляд її перебігу);

2)                  Підготовка до проведення гри (ознайомлення зі сценарієм гри, визначення ігрових завдань, ролей, орієнтованих шляхів розв’язання проблеми);

3)                  Основна частина – проведення гри;

4)                  Обговорення.

Рольова гра стимулює прояв самостійності учнів, їх творчі можливості, гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації у ролі», яка учневі дісталась та надає можливість діяти «як насправді». Учень може поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи реальну поведінку.

4.Технології навчання у дискусії

Дискусія надає чудову нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або суперечливого питання. Щоб дискусія була відвертою, необхідно створити у класі атмосферу довіри та взаємоповаги.

Правила ведення дискусії:

v    Говоріть по черзі, а не всі одночасно;

v    Не переривайте того, хто говорить;

v    Критикуйте ідеї, а не того, хто їх висловлює;

v    Поважайте всі висловлені думки;

v    Не смійтесь,коли хтось говорить;

v    Не змінюйте тему дискусії;

v    Намагайтесь заохочувати до участі в дискусії інших.

Метод «прес» можна використовувати у випадках, коли виникають суперечливі питання і потрібно зайняти і чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, переконати інших у правильності своєї думки.

Категорія: Мои статьи | Додав: Rita (02.06.2009)
Переглядів: 2569 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Форма входу
Пошук
Друзі сайту